به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، صبح امروز سید جواد حسینی رئیس سازمان بهزیستی کشور به همراه فاطمه عباسی معاون توانبخشی و افروز صفاریفرد مدیرکل پیشگیری از معلولیتها، از دانشگاه آزاد واحد فرشتگان بازدیدی داشتند، دانشگاهی که شاید بتوان آن را نماد همزیستی و آموزش برابر نامید.
در ابتدای ورود حسینی بازدیدی را از بخشهای مختلف دانشگاه فرشتگان داشت.
اولین بخش، کلاسهای درس دانشجویان بود، کلاسهای تصویرسازی و نقاشی و طراحی و نورپردازی، در این کلاسها دانشجویان ناشنوا و شنوا در کنار هم مشغول یادگیری بودند و استاد همزمان هم با کلمات و هم با حرکات دست، مفاهیم را منتقل میکرد و اگر استادی زبان اشاره نداند در کنار او مترجم زبان اشاره حضور دارد.
کلبه رفاقت و پاتوق گفتوگو
بخش دیگر، بوفه دانشگاه بود که با نام زیبای کلبه رفاقت نامگذاری شده بود. فضای بوفه با حالوهوای کافههای سنتی چیدمان شده بود و در گوشهای چند دانشجوی شنوا و ناشنوا در کنار هم نشسته بودند.
سالن سمینار دانشگاه هم با نام پاتوق گفتوگو فعال بود و دیوارهای کاهگلی و معماری سنتی آن جلب توجه میکرد و فضای ورزشی دانشگاه نیز به شکل یک زمین چمن بزرگ بود که دانشجویان مشغول بازی فوتبال بودند.
طلا، پارچه و دستانی که میآفرینند
حضور در کارگاه طراحی لباس بخش دیگری از این بازدید بود. دانشجویان در سکوتی پر از تمرکز مشغول طراحی و دوخت لباس با چرخ خیاطی بودند و در کنار استاد کلاس، رابط ناشنوایان حضور داشت تا جریان یادگیری هیچگاه متوقف نشود.

کمی آنسوتر در کارگاه ساخت طلا و جواهر دانشجویان دختر و پسر مشغول ساخت طلا بودند و استاد میگفت این رشته از محبوبترین رشتههای دانشگاه است و بازار کار خوبی دارد.

پس از اتمام بازدید و در نشست، علی مقداری رئیس و مؤسس دانشگاه فرشتگان از تاریخچه شکلگیری این واحد اینگونه گفت: در جریان یک سفر شخصی بازدیدی از دانشگاهی ویژه ناشنوایان در واشنگتن دیسی داشتم و فهمیدم که در ایران هم باید چنین فرصتی فراهم شود بنابراین گزارشی تهیه کردم و به وزارت علوم ارائه دادم پس از بررسی، موافقت اصولی صادر شد و سرانجام در بهمن ۹۸ با همراهی آقای طهرانچی رئیس وقت دانشگاه آزاد این دانشگاه افتتاح شد.
وی افزود: از مهرماه ۱۳۹۹ فعالیت آموزشی خود را با پذیرش دانشجو در ۱۱ رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی و کارشناسی آغاز کردیم. در سالهای بعد، با گسترش زیرساختها و افزایش تقاضا، رشتههای جدیدی به مجموعه افزوده شد و امروز در ۲۵ رشته از مقاطع کاردانی تا دکتری پذیرش دانشجو داریم.رشتههای این دانشگاه در حوزههای مختلفی هستند از جمله مهندسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات، معماری، نقاشی، عکاسی، گرافیک و طراحی و ساخت طلا و جواهر.
رئیس دانشگاه فرشتگان همچنین به یکی از دستاوردهای ویژه این واحد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: برنامه کارشناسی رشته زبان اشاره ایرانی را بومیسازی کردیم و موفق شدیم مجوز آن را از وزارت علوم دریافت کنیم. دانشگاه فرشتگان تنها مرکز آموزش عالی در کشور است که این رشته را در مقطع کارشناسی اجرا میکند. نخستین گروه از دانشجویان این رشته اکنون در آستانه فراغت از تحصیل هستند و فارغالتحصیلان رشته زبان اشاره ایرانی بازار کار بسیار خوبی دارند و بسیاری از آنان بلافاصله پس از پایان تحصیل در همین دانشگاه جذب و استخدام میشوند.
مقداری گفت که اکنون ۵۵۰ دانشجو در دانشگاه تحصیل میکنند و میخواهیم ترکیب دانشجویان به ۷۰ درصد ناشنوا و ۳۰ درصد فاقد معلولیت برسد تا همه در کنار هم بیاموزند که تفاوت، مرز نیست اما امروز ترکیب ۵۰ درصد افراد دارای معلولیت و ۵۰ درصد افراد بدون معلولیت هستند.
زبان اشاره زبان زندگی
در بخش دیگری از بازدید، علی نعمتی کارشناس توانبخشی ناشنوایان سازمان بهزیستی گفت: مشکل اصلی ناشنوایان، ارتباط است. برای همین در حال آموزش ۶۰۰ مترجم زبان اشاره هستیم همچنین با مشارکت تشکلهای فعال در حوزه ناشنوایان، دستورالعمل تربیت و اعزام کارشناسان زبان اشاره ایرانی را تدوین کردیم که این دستورالعمل در کمیسیون فرعی دولت تصویب شده و در مرحله بررسی در کمیسیون اصلی دولت قرار دارد و امیدواریم تا بهمنماه تصویب نهایی آن انجام شود تا نظاممندترین برنامه آموزشی و حمایتی در این حوزه شکل گیرد.
وی یادآور شد که در سال گذشته، بیش از ۹ هزار اعزام مترجم زبان اشاره برای ناشنوایان انجام شده است.
نگاهی انسانی به آموزش
در این نشست سید جواد حسینی رئیس سازمان بهزیستی در سخنانی گفت: در کشور بیش از ۱۰ میلیون نفر با یکی از انواع معلولیت زندگی میکنند و ۵.۵ میلیون نفر ناشنوا یا کمشنوا هستند که 250 هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند. دانشگاه فرشتگان نخستین الگوی واقعی از آموزش فراگیر در کشور است جایی که افراد دارای معلولیت و غیرمعلول در کنار هم رشد میکنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرشتگان چند ویژگی دارد و نخستین دانشگاه کشور با رویکرد آموزش افراد دارای معلولیت، بهویژه ناشنوایان است، اظهار کرد: ویژگی دوم این دانشگاه، حضور ترکیبی از دانشجویان دارای معلولیت و افراد غیرمعلول است بهگونهای که حدود ۵۰ درصد دانشجویان این مرکز، افراد عادی هستند. این مدل تلفیقی، زمینهساز شکلگیری جامعهای فراگیر و همدل است در حالی که متأسفانه در سالهای اخیر روند فراگیرسازی در نظام آموزشی و پرورشی کشور کاهش یافته است.
حسینی افزود: ما تاکنون دانشگاهی که بهصورت کامل الگویی برای فراگیرسازی باشد نداشتیم اما دانشگاه فرشتگان از نظر فضا، تجهیزات، محتوا و حتی انتخاب اساتید بهگونهای طراحی شده که کاملاً دسترسپذیر و متناسب با نیازهای افراد دارای معلولیت است. در واقع، این یک دانشگاه اختصاصی برای ناشنوایان نیست بلکه دانشگاهی معیار و الگو برای همه دانشگاههای کشور است تا بدانند محیطهای آموزشی باید برای همه افراد، اعم از دارای معلولیت یا فاقد آن، قابل استفاده باشد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: اساتید این دانشگاه از همه گروهها هستند و همین امر نشان میدهد که تلفیق واقعی در اینجا رخ داده است. جامعه ما هنوز تا تحقق جامعه انسانی و دوستدار انسان فاصله دارد؛ یکی از شاخصهای جامعه دوستدار انسان توجه به افراد دارای معلولیت و فراهم کردن محیط و امکانات دسترسپذیر برای آنان است. ساختمانی که برای معلولان مناسب نباشد در واقع ساختمانی ناقص و غیرانسانی است.
وی با اشاره به نقش دانشگاه فرشتگان در توسعه رشتههای ویژه برای گروههای خاص گفت: در این دانشگاه رشتههایی متناسب با نیاز افراد دارای معلولیت ایجاد شده است در حالیکه جامعه ما در حوزه علوم انسانی و رفتاری در این زمینه ضعف دارد. برای مثال ما روانشناسی ویژه نابینایان، سالمندان یا طیف اوتیسم را بهصورت تخصصی نداریم به همین دلیل سههزار مشاور ویژه سالمندان را از میان مشاوران موجود آموزش دادیم و بهتازگی نخستین مرکز روانشناسی و مشاوره ویژه ناشنوایان را راه اندازی کردیم.
حسینی در پایان خطاب به رئیس دانشگاه فرشتگان گفت: ضروری است موارد همکاری میان دانشگاه و سازمان بهزیستی با معاونتهای تخصصی سازمان بهصورت دقیق بررسی و در قالب یک تفاهمنامه عملیاتی تدوین شود. همچنین جلسات آتی ستاد مناسبسازی را با حضور وزیر علوم برگزار خواهیم کرد تا روند مناسبسازی دانشگاههای کشور بهصورت جدی در دستور کار قرار گیرد.
نظر شما